بوریس با جیب خالی رفت

سفر مقامات اروپایی به ایران اگرچه با سروصدای فراوان همراه است اما گویا در عمل، توفیق چندانی برای طرفین نداشته است.
به گزارش «وطن‌امروز»، در روزهای پایانی سال 96
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به تهران آمد و با مقامات ارشد کشور دیدار کرد. در جریان این سفر گفته شد وزیر خارجه فرانسه به دنبال متقاعد کردن ایران برای مذاکره بر سر برنامه موشکی و همین‌طور تغییر سیاست‌‌های خاورمیانه‌ای تهران بوده است با این حال اما سفر لودریان بدون آنکه نتیجه‌ای خاص از آن اعلام شود به پایان رسید.
لودریان در حالی تهران را با دست‌‌های خالی ترک کرد که همکار انگلیسی او نیز که اواخر سال گذشته سفر پرحاشیه‌ای به تهران داشت، گویا نتوانسته است در جریان این سفر به برخی اهداف مهم و مطلوب خود دست پیدا کند. در همین راستا گفته شده است قول وزیر خارجه انگلیس برای آزاد کردن یک مجرم امنیتی از زندان ایران برآورده نشده است. «نازنین زاغری» فعال ضدانقلاب 2 سال پیش در فرودگاه و هنگام تلاش برای خروج از کشور دستگیر شد. حالا با گذشت 2 سال از دستگیری این مجرم امنیتی که اطلاعات بسیار مهمی از تلاش‌‌های او در ایجاد و پرورش فعالیت‌‌های اجتماعی علیه جمهوری اسلامی منتشر شده است، «ریچارد راتکلیف» همسر نازنین زاغری، شهروند ایرانی- بریتانیایی که دقیقا 2 سال پیش در ایران بازداشت شد، می‌گوید او از عملی شدن وعده بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا برای آزادی همسرش ناامید شده است. راتکلیف گفته است تلاش‌ها برای آزادی همسرش از زندان در ایران از سوی وزیر خارجه بریتانیا ناکام مانده است. همسر راتکلیف 2 سال قبل توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شد. ماموران حفاظت سپاه فرودگاه، زاغری را هنگام تلاش برای خروج از ایران شناسایی و دستگیر کردند. یکی از اتهامات نازنین زاغری جاسوسی است. ریچارد راتکلیف با اشاره به قول‌هایی که دولت انگلیس داده است، اظهار داشت: انتظار نداشتم در دومین سالگرد بازداشت، همسرم هنوز در زندان باشد. او از قول همسرش گفت اگر آزادی او در کریسمس گذشته میسر نشد، حداقل باید در نوروز انجام می‌شد. بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا اواخر پاییز سال گذشته در تهران با مقام‌های ایرانی دیدار کرده بود. او در جریان سفر به تهران، دیدارش با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی‌اش را «سازنده» خواند و از «گفت‌وگوی صریح» درباره نازنین زاغری خبر داد. سفر 2 روزه او به ایران بدون دست یافتن به توافق مشخصی درباره سرنوشت نازنین زاغری پایان یافت. برخی رسانه‌های بریتانیا آزادی زاغری را با بازپرداخت پولی ربط داده‌اند که ایران پیش از انقلاب برای خرید تانک چیفتن به بریتانیا پرداخته اما به دلیل انقلاب تانک‌ها را تحویل نگرفت و اکنون بریتانیا باید به حکم دادگاه آن را بپردازد. جانسون 2 روز پس از ترک تهران در اظهارنظری قابل تامل مدعی شد با محمدجواد ظریف درباره آزادی زاغری گفت‌وگو کرده و این گفت‌وگو سازنده بوده است. جانسون درباره سفرش به ایران به پارلمان کشورش توضیحاتی ارائه داد. وی گفت در دیدار با مقام‌های ایرانی بر خواست خود مبنی بر آزادی زندانیان بریتانیایی در ایران پافشاری کرده است. جانسون اظهار داشت: من در ایران با استناد به دلایل بشردوستانه خواستار آزادی زندانیان بریتانیایی بازداشت شده شدم. این موضوع پیچیده‌ای است و افراد و نهادهای متفاوت جداگانه‌ای در ایران دخیل هستند. من نمی‌خواهم در این باره امید کاذب ایجاد کنم.
حالا با گذشت 4 ماه از سفر بوریس جانسون به تهران، مشخص شده است وزیر خارجه بریتانیا نتوانسته به قول خود درباره یک متهم امنیتی دوتابعیتی در ایران عمل کند.